KJØPSVILKÅR
GENERELT
Disse kjøpsvilkårene gjelder når du som kunde ("Kunden") gjør en bestilling via www.gardenstore.no og dertil hørende sider (”Nettstedet”). Nettstedet drives av GardenStore Norge, org.nr: 920 169 376 (”GardenStore”). Avtale inngås mellom Kunden og GardenStore.
Bindende kjøpsavtaler kan ikke inngås med mindreårige uten foresattes godkjenning. Ved kort- og kredittkjøp må vedkommende i følge loven være 18 år.
Gardenstore leverer til hele Norge med unntak av Svalbard og Jan Mayen.
KJØP OG PRISER
Samtlige varer hos GardenStore oppgis inklusive moms (mva). Den totale prisen på hele bestillingen din inkludert frakt finner du i handlekurven. I samarbeid med Klarna tilbyr vi fakturabetaling, delbetaling, kortbetaling og direktebetaling. Fakturaen sendes ut via e-post i forbindelse med at produktene leveres. For å gjennomføre et kjøp på hjemmesiden vår må Kunden godkjenne våre vilkår. Godkjennelsen skjer i forbindelse med kjøpet. Gjennom godkjennelsen av vilkårene binder Kunden seg til vilkårene i sin helhet, og at Kunden har tatt del i all forenlig informasjon og samtykker til håndteringen av cookies og personopplysninger i overensstemmelse med GardenStores integritetspolicy. Avtale om kjøp inngås i forbindelse med at GardenStore bekrefter ordren ved å sende en ordrebekreftelse via e-post til e-postadressen Kunden oppga ved bestillingen. GardenStore anbefaler at ordrebekreftelsen lagres for eventuell kontakt med GardenStores kundeservice.
GardenStore reserverer seg mot eventuelle feil i artikkel- og prisinformasjon og forbeholder seg retten til å foreta prisendringer uten foregående varsling. GardenStore forbeholder seg også retten til å justere eller avvise Kundens bestilling. Situasjonen inkluderer, men er ikke begrenset til om kunden har oppgitt feilaktige opplysninger på Nettstedet eller til GardenStore via telefon eller e-post. GardenStore forbeholder seg også retten til å annullere en innlagt ordre innen 30 dager fra den dagen ordren ble registrert, som følge av leveringshinder eller prisøkning hos leverandør. Hvis betaling for annullert ordre allerede har skjedd, betaler GardenStore Kunden tilbake i sin helhet så fort som mulig, eller senest 30 dager etter annullering.
PRODUKTINFORMASJON
På produkter som krever sikkerhetsinformasjon og / eller bruksanvisning så medfølger dette. Alle produkter som selges via GardenStore kan brukes i Norge.
BETALING
Alle betalinger på Nettstedet håndteres av Klarna. Du har som Kunde mulighet til å velge betalingsmåte, og kan velge mellom kort, direktebetaling, faktura eller avbetaling. Betalingstiden for fakturaen gjennom Klarna er 14 dager fra datoen den bestilte varen forlater GardenStore. Hvis ikke fakturaen betales innen fristen tilkommer en påminnelsesavgift fra Klarna på 60 kr, og en forsinkelsesrente på 25,5 %. Hvis du aldri har handlet med Klarna før, vil det utføres en mikrosjekk ved bestillingen for å kontrollere din kredittverdighet. Samtlige innhentede opplysninger behandles i overensstemmelse med personopplysningsloven.
For å kunne tilby deg å bruke Klarnas betalingsmetoder, er vi nødt til å dele visse opplysninger om deg med Klarna. Dette skjer bare dersom du velger Klarna som betalingsmetode. Klarna bruker opplysningene til å bedømme om du kvalifiserer til å bruke betalingsmetodene deres. Opplysningene som brukes er navn, adresse, e-postadresse, telefonnummer, betalingshistorikk samt bestillingsinformasjon slik som betalingsmetode, frakttype, bestillingsdetaljer og lignende.
Bruken av slike opplysninger reguleres i samsvar med gjeldende personvernlovgivning og Klarna sin
personvernerklæring.
BESTILLINGER OG LEVERING
Bestillinger behandles så raskt som mulig av GardenStore.
Leveringstid
- Leveringstiden varierer mellom de forskjellige produktene på Nettstedet. Spesifikk informasjon om leveringstid finner du under hver enkelt artikkel og på produktsiden.
- Ved forsinkelser informerer GardenStore Kunden så raskt som mulig om dette.
- Oppgitte leveringstider er omtrentlige og garanteres ikke av GardenStore.
Leveringsinformasjon
- Ved bestilling av varer fra ulike merker kan det forekomme flere leveranser.
- Levering skjer til nærmeste postutleveringssted eller hjem til kunden avhengig av vekt og volum.
- Hjemlevering skjer som standard til din tomtgrense, port eller oppkjørsel.
-
Ved levering til øyer uten veiforbindelse, leveres det til en fast adresse/ nærmeste postutleveringssted på fastlandet. Kunden må selv sørge for videretransport.
Frakt
- Den totale prisen på hele bestillingen din inkludert frakt finner du i handlekurven. Frakt til visse deler av landet kan være vanskelig avhengig av tilgjengelig og produktvalg. Visse adresser kan derfor være umulige for oss å levere til. I de tilfellene der GardenStore ikke kan levere, tar vi kontakt med deg som Kunde.
- Dersom en Kunde avbryter en ordre av et produkt som allerede har blitt sendt, er Kunden ansvarlig for den ekstra fraktkostnaden returen innebærer. Dette gjelder også returer/angrede kjøp.
- For alle pakker som ikke hentes hos utleveringssted forbeholder vi oss retten til å debitere deg kostnader for returfrakt, ekspederingsavgift og håndteringsavgift, i skrivende stund 229 kr.
- For alle pakker som sendes med hjemlevering som ønskes returnert debiteres Kunden for den reelle fraktkostnaden.
Leveringsforsinkelser
Ved forsinkelser skal kunde bli informert om dette, om mulig. Forsinkelser kan komme av flere årsaker som utsolgt produkt, at produktet er utgått fra sortiment, problemer i produksjonen eller uforutsette hendelser som er utenfor GardenStore sin kontroll (force majeure). Kunde har rett til å heve kjøpet om bestillingen er forsinket. Tilbakebetaling i disse tilfellene vil normalt skje innen 14 virkedager.
EIERETT
Alle produkter forblir GardenStores eiendom frem til hele prisbeløpet har blitt betalt.
REKLAMASJON
GardenStore anbefaler Kunden å alltid kontrollere varen ved levering for å forsikre at den er korrekt og fri for mangler. Om det oppdages feil eller mangler må kunde innen rimelig tid melde fra til GardenStore (reklamasjon). Fristen for å reklamere kan ikke være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da mangelen ble oppdaget. Kunden har tre års reklamasjonsrett i overensstemmelse med forbrukerkjøpsloven. Ved reklamasjon skal Kunden kontakte GardenStore via e-post (kundeservice@gardenstore.no) og oppgi ordrenummer og grunn til reklamasjon. Deretter kommer Kunden til enighet med GardenStore om hvordan retur og erstatning skal håndteres. Ved godkjent reklamasjon vil Kunden godtgjøres for eventuell returfrakt.
GARANTI
Produkter med garantier utover reklamasjonsreglene i forbrukerkjøpsloven vil komme med informasjon om dette sammen med produktbeskrivelsene til hvert enkelt produkt. Garantiene gjelder i Norge.
ANGRERETT & ÅPENT KJØP
Privatkunder kan angre kjøpet sitt i 30 dager, noe som er bedre vilkår enn lovbestemte 14 dager. Angrefristen begynner å løpe den dagen du mottok varen.
Kunde betaler alltid returfrakten, og må sende varen i retur innen 14 dager etter at melding om bruk av angreretten er gitt. Ønsker du å sende varer i retur, må du alltid kontakte oss før varene sendes. For at angreretten skal gjelde, må varen kunne selges som ny og varen og originalemballasjen være i vesentlig uforandret stand. Du mister ikke retten til angre kjøpet om varen er brukt, men en verdireduksjon av produktet vil bli trukket fra på beløpet som krediteres. Verdireduksjonen fastsettes av GarenStore når varen er returnert. Det må påregnes lengre håndteringstid ved retur av vare med verdireduksjon.
Kunde har ikke angrerett hvis varen er laget på bestilling, er spesialtilpasset etter Kundens ønsker, importeres til Norge når Kunden bestiller eller på grunn av beskaffenhet for øvrig ikke kan leveres tilbake. På produkter der åpent kjøp uttrykkelig fremgår under "legg i handlevognen"-knappen gjelder alltid åpent kjøp. Kunden beholder reklamasjonsretten sin også ved spesialtilpassede varer.
Ved utøvelse av angreretten må Kunden først kontakte GardenStores kundeservice på e-post (kundeservice@gardenstore.no) eller på telefon 21 951 336, og oppgi ordrenummer, hvilket produkt som ønskes tilbakelevert og grunnen til utøvelsen av angreretten. GardenStore skal betale tilbake det Kunden betalte for varen så fort som mulig eller senest innen 30 dager fra den dagen vi mottok varen, eller, hvis det er tjeneste, beskjeden om at du angret. Du må selv betale returkostnadene når du sender varen tilbake. Vi betaler alltid returkostnaden for å sende tilbake såkalte erstatningsvarer. Ved retur av del av ordre tilbakebetales ikke fraktkostnadene. Tilbakebetaling av varen skal skje så fort som mulig eller senest innen 30 dager fra den dagen GardenStore mottok returen. Returkostnaden betales av Kunden og erstattes så av GardenStore sammen med tilbakebetalingen. Returen skal sendes med bedriftspakke til den adressen som Kunden og GardenStore i kontakt med hverandre har blitt enige om.
Angreretten gjelder ikke for bedriftskunder.
Angreretten gjelder heller ikke levende planter eller andre ferskvarer.
TVISTER
Parter skal forsøke å løse eventuell tvister med kundeservice. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøper kontakte Forbrukertilsynet for mekling. Forbrukertilsynet kan nås på telefon 23 400 500 eller https://www.forbrukertilsynet.no. GardenStore vil følge Forbrukerklageutvalgets sin avgjørelse.
INTEGRITETSPOLICY OG PERSONOPPLYSNINGSHÅNDTERING
GardenStore verner om din personlige integritet og streber etter å beskytte dine personopplysninger på best mulig vis. Nedenfor finner du informasjon om hvilken informasjon GardenStore samler inn, hvorfor denne informasjonen samles inn og hvordan vi håndterer den. Godkjenner du disse kjøpsvilkårene samtykker du også til denne integritetspolicyen. Ved kjøp behandler GardenStore Kundens navn, e-postadresse, kjøp- og ordrehistorikk, kredittkortnummer, leveringsadresse, IP-adresse og telefonnummer. Personnummeret behandles også når kredittopplysninger gjøres av vår betalingspartner Klarna. Ved besøk på Nettstedet samler GardenStore også inn cookies (se nedenfor) med hensikten å gi Kunden den best mulige kjøpsopplevelsen. Opplysningene kan benyttes av GardenStore for å analysere kjøpevaner og for å gi Kunden relevant informasjon. Cookies kan også brukes for å gi Kunden direkte markedsføring, identifikasjon og øvrig statistikk og undersøkelser. Også til e-post, post og sms kan cookies komme til å bli brukt.
COOKIES (informasjonskapsler)
Nettstedet benytter seg av cookies i henhold til Electronic Communications Act, 25 juli 2003. En cookie er en liten tekstfil som lagres på den besøkendes datamaskin, og inneholder informasjon for å hjelpe Nettstedet å identifisere og følge vedkommende. Cookies finnes som sessioncookies og som cookies som lagres permanent på din datamaskin. Første gang du besøker nettbutikken blir nettleseren din tildelt en sessionscookie som er unik og som benyttes for ikke å blande sammen den besøkende som bruker med andre besøkende. For å kunne bruke Nettstedet bør den besøkende tillate cookies i nettleser. Denne typen cookie benyttes kun for å gi den besøkende en bedre opplevelse og support, og lagrer ingen personlige opplysninger om Kunden. Cookies kan slettes.
Opplysningene kan benyttes av GardenStore for å analysere kjøpevaner og for å gi Kunden relevant informasjon. Cookies kan også brukes for å gi Kunden direkte markedsføring, identifisering og øvrig statistikk og undersøkelser. Også til e-post, post og sms kan cookies komme til å bli brukt. Igjen med hensikt å skape en bedre kundeopplevelse og support til Kunden.
Ved et eventuelt salg av GardenStore kan Kundens personopplysninger utleveres til det ervervende selskap.